Vieraslaji : Kuinka lohesta tuli miljardibisnes

Kjetil Østli ja Simen Sætre

Norjalaiset tutkijat keksivät 1970-luvulla jalostaa kesymmän ja pulskemman lohen, ja syntyi uusi teollisuudenala, lohenviljely. Lohesta tuli arkiruokaa ja lohenkasvattajista miljardöörejä. Se, että uusi elinkeino on menestynyt niin hyvin, ei ole kaikkien mieleen. Rahalla on saatu vaikutusvaltaa ja alalla on ollut vara palkata taitavia lobbaajia.  Se on johtanut siihen, että lohenviljely on saanut valtaa myös politiikassa.

Norjalaisten lohenkasvatus levisi myös Norjan ulkopuolelle. Chile oli hetken yksi maailman nopeitten kasvavasta lohenviljelymaasta. Atlantin lohi oli vieraslaji Chilessä ja siitä seurasi ongelmia.  Uusi kala karkasi luontoon odottamattomin, tuhoisin seurauksin. Villit lohikannat hupenivat, ja sairaudet levisivät laitoksista.

Suurimmat tappiot aiheuttaa lohitäi. Lohitäin ympärille muodostui oma tutkimuksenhaara. Kemikaalien käyttö ei enää tehonnut lohitäihin, joten käyttöön otettiin puhdistajakalat. Niitä ei enää saatu merestä tarpeeksi,  niitä alettiin viljelemään. Taas syntyi uusi elinkeino.

Rehuteollisuus on kansainvälistä. Yksi saastunut rehuraaka-aine erä leviää ympäri maailmaa. Norjan lohenkasvatus sai siitä muistutuksen, kun Kiinasta tulleesta erästä löydettiin epäpuhtauksia. Sen vuoksi Norjan lohelle uhkasi tulla vienti kielto Venäjälle ja  EU-maihin. Elinkeino selvisi siitä taitavan lobbauksen ja oman maan politikkojen ansioista.

Kovilta otteiltakaan ei vältytty. Huolestuttavia löytöjä tehneitä tutkijoita vaiennettiin ja heidän tutkimustuloksensa mitätöitiin. Kirjassa tulee hyvin esille elinkeinon ja tutkimuksen välinen ongelmallinen suhde. Kun elinkeino rahoittaa tutkimusta, voi tutkimuksen puolueettomuuden kanssa tulla ongelmia.  Puolueettomuus on  tutkimuksen yksi peruskivi.

Vieras laji kertoo hengästyttävän tarinan ihmisen vimmasta alistaa luonto valtaansa ja tuo lohiteollisuuden synkät salaisuudet päivänvaloon.

Statistics for aquaculture

Aquaculture in Norway

Fisheries and Aquaculture in Norway January 2021

Tieteelliset artikkelit lohitäistä

Salmon lice treatments and salmon mortality in Norwegian aquaculture: a review

Tieteelliset artikkelit puhdistaja kaloista

Tieteelliset artikkelit karanneista lohista

Tieteelliset artikkelit kalanrehun myrkkypitoisuuksista

History: Fish-farming – a dramatic success story

Mowi Salmon Farming Industry Handbook

Norjalla hurjat kasvutavoitteet

Mitä Suomi voi oppia Norjan kalankasvatuksen menestystarinasta?

Norjan kala- ja äyriäisviennin raju kasvu jatkuu – viime vuonna vienti nousi neljänneksellä

Global economic imperatives, crisis generation and local spaces of engagement in the Chilean aquaculture industry

The Competitiveness of the Chilean Salmon Aquaculture Industry

Salmon aquaculture in Chile