Suomen Kalakirjaston avajaiset 25.8.2018

Perjantaina 24.8. Keimiöniemen kalapirteillä
klo 19 nuottakalailta: nuotanvetoa, kahvia ja kalaa yms.

Sulo Tiainen ja Seppo Saraspää valmiita ottamaan vieraita vastaan. Kuva: Ari Savikko

Lauantaina 25.8. Keimiöniemen kalapirteillä
Klo 12 alkaen (lähdöt n. 20 hlön ryhmissä 15 min välein klo 13 asti) näytelmä ”Suljuperän sankaritarinoita – jerisjärveläistä elämää iän kuun ajan”, 10 €, kävelymatka n. 1 km.
Lauantaina Kalakirjastolla (Kemiläisen metsätie 151)
Klo 9 alkaen avoimet ovet: mm. kirjailijat Pertti Kanerva (klo 11:00 jälkeen), Seppo Saraspää ja Sulo Tiainen tavattavissa.
Klo 18 Avajaiset: sanoja ja säveliä, kalaa, valkovettä sekä arpoja kalakirjaston hyväksi. Kalakirjaston vihki käyttöön kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä.

Johanna Ojala-Niemelä pitää juhlapuhetta. Kuva: Sanna-Mari Lehmikangas

Johanna Ojala-Niemelän juhlapuhe

Suomen Kalakirjasto vihitään virallisesti käyttöön Johanna Ojala-Niemelän toimesta. Kuva: Lasse Peltonen

Muonion kunta luovutti Suomen Kalakirjastolle Muonion vaakunan

Heikki Kauppisen puhe

Sunnuntaina 26.8. Hotelli Jeriksen rannassa
Klo 14 kalakirkko

Järj. Jerisjärven Muijat kyläyhdistys ry, tiedustelut 050 400 6456

Tilaisuuden juonsi Elias Teriö Fishing Laplandista

Kuva: Ari Savikko

Lisätietoja: Ari Savikko 045 1204705

Suomen Kalakirjaston osoite on Kemiläisenmetsätie 151

Mukana eturivin kala- ja eräkirjailijoita

Kalakirjastolla on suomalaisten perhojen tietopankin Pertti Kanervan “Pertsan perhonurkka”. Pertti myös sitoo Kalakirjastolla perhoja, joita halukkaat voivat ostaa.

Pertti Kanerva Kuva: Ari Savikko

Avajaisissa julkaistiin Pertti Kanervan suunnitelema Suomen Kalakirjaston perhosarja. Sarja sisältää 6 perhoa, jotka kaikki liittyvät suomalaiseen perhokulttuuriin. Singneerattu perhosarja huutokaupattiin avajaisissa 800 eurolla.

Kalakirjaston perhosarja

Tarinoiden tuntija ja kirjoittaja, kirjailija Seppo Saraspää on tavatavissa kirjastolla 25.8.

Seppo Saraspää. Kuva: Ari Savikko

Vanhaan kalakirjallisuuteen perehtynyt tietokirjailija Sulo Tiainen on tavattavissa Kalakirjastolla 25.8. Häneltä on mukana muutamia kirjoja myös myyntiin.

Sulo Tiainen. Kuva: Ari Savikko

Kuvia tapahtumasta

Olavi Joensuu lahjoittaa Suomen Kalakirjastolle Simojoki-perhon, jonka Veli Autti teki perhokalastuksen MM-kisoihin 2007. Kuva: Sulo Tiainen

Ari Savikko ja Mikael Himberg. Takana Juha Iivari