Kalakirjastolle Bertel von Bonsdorffin kirjakokoelma

Kalakirjasto sai lahjoituksena merkittävän  Bertel von Bondorffin kirjakokoelman. Kokoelma sisältää vanhaa, 1700- ja 1800-luvun, tutkimuskirjallisuutta leveästä heisimadosta, eli lapamadosta.

Hän myös itse tutki leveä heisimatoa. Von Bonsdorffin merkittävin tutkimus käsitteli leveän heisimadon aiheuttamaa pernisiöösiä anemiaa, joka oli ennen sotia kansantauti Suomessa. Hän osoitti, että heisimato imee kantajastaan niin suuria määriä B12-vitamiinia, ettei sitä riitä tarpeeksi madonkantajan elimistölle. Hän ei kuitenkaan onnistunut selvittämään, mihin mato tarvitsee B12-vitamiinia ja miten se kerää sitä itseensä.

Prof. Bertel v. Bonsdorffin Diphyllobothrium kokoelman kirjallisuusluettelo

Kokoelman lahjoitti Akvaattisen Patobiologian Laboratorio (entinen Parasitologian Laitos), Åbo Akademi, Turku.

Lapamato – harvinainen muttei hävinnyt