Aineiston tiedot

Tekijä (t):Saarni, Kaija
Aikio, Leena
Kemppainen, Jorma
Setälä, Jari
Honkanen, Asmo
Aineiston nimi:Poronlihatuotteiden markkinat
Verkko-osoite:http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/536736/raportti364.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aineistolaji:kirja
Asiasanat:porot, porotalous
Kustantaja:RKTL
Painopaikka:Helsinki
Vuosi:2005
Sivumäärä:21+liitteet
ISBN/ISSN:951-776-507-X ; 1238-3325
Lehti/sarja ym.:Kala- ja riistaraportteja / Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Lisätietoa:nro 364 ...Poronlihajalosteiden tärkein tuoteryhmä oli pakasteet, josta poronkäristys oli merkittävin tuote. Lähes puolet kaikesta jalostetusta poronlihasta myytiin pakastettuna poronkäristyksenä. Valtaosa siitä myytiin kuluttajille vähittäiskaupan kautta. Poronlihasta valmistettiin myös tuoretuotteita, savutuotteita, eineksiä, säilykkeitä, makkaroita ja wursteja. Suurin osa myydyistä tuoretuotteista oli paistia tai filettä. Tärkein savutuote oli kylmäsavuporo. Vähittäiskauppa oli poronlihatuotteiden tärkein myyntikanava ja se myi puolet kaikista poronlihatuotteista. Kolmannes poronlihatuotteista päätyi kuluttajille jalostusteollisuuden tai suurtalouksien kautta. Jalostamot myivät runsaan kymmenen prosenttia tuotteistaan suoraan kuluttajille. Noin kolmannes kaikesta yritysten jalostamasta poronlihasta myytiin pääkaupunkiseudulle. Lähes saman verran poronlihatuotteita myytiin Pohjois-Suomeen. Poronlihajalosteiden vienti oli vähäistä.
Sijainti:F-RKTL Kala- ja riistaraportteja