Aineiston tiedot

Tekijä (t):Laitinen, Jukka
Setälä, Jari
Saarni, Kaija
Aineiston nimi:Suomen kalamarkkinoiden analyysi yhteisintegraatiomenetelmällä
Verkko-osoite:http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/536747/raportti374.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aineistolaji:kirja
Asiasanat:kala - kalat, markkinointi
Kustantaja:RKTL
Painopaikka:Helsinki
Vuosi:2006
Sivumäärä:50
ISBN/ISSN:951-776-520-7 ; 1238-3325
Lehti/sarja ym.:Kala- ja riistaraportteja / Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Lisätietoa:nro 374 Tutkimuksessa esitellään yhteisintegraatioanalyysimenetelmä ja sovelletaan sitä suomalaisten kalamarkkinoiden tutkimukseen. Yhteisintegraatiomenetelmän käyttö markkinoiden analysointiin perustuu Stiglerin ja Sherwinin määritelmään markkinoista. Sen mukaan kahden tuotteen voidaan katsoa olevan samoilla markkinoilla ja näin ollen läheisiä substituutteja, jos niiden hintojen suhde pysyy ajan kuluessa vakaana. Tutkimuksen empiirisessä osassa testataan kalastetun lohen, taimenen, siian, ahvenen, kuhan, hauen, lahnan ja muikun hintojen välistä yhteisintegraatiota. Testit on suoritettu koko havaintojaksolle 1990 - 2001, sekä mahdollisen rakennemuutoksen vuoksi myös kahdelle lyhyemmälle jaksolle ennen ja jälkeen EUjäsenyyttä. Yksikköjuurta testataan laajennetulla Dickeyn ja Fullerin testillä ja yhteisintegraatiota Johansenin menetelmällä. Rajoitetuilla yhteisintegraatiotesteillä testataan lisäksi yhden hinnan lakia ja heikkoa eksogeenisuutta. Testien selkeimpänä tuloksena voidaan pitää lohen ja taimenen yhteisintegraatiota. Niillä on myös yhden hinnan laki voimassa, joten niitä voidaan pitää erittäin läheisinä substituutteina. Myös valkolihaiset lajit siika, kuha ja ahven näyttäisivät kilpailevan jossain määrin keskenään.
Sijainti:F-RKTL Kala- ja riistaraportteja ; F-Kalatalous: Kalatalous, Yleensä (avokotelo 2)