Aineiston tiedot

Tekijä (t):Saarni, Kaija
Setälä, Jari
Lehtonen, Anni-Kaisa
Aineiston nimi:Särkikalapihvien markkinointikokeilu vähittäiskaupassa
Verkko-osoite:http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/530738/rkts2011_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aineistolaji:kirja
Asiasanat:kalatalous, markkinointi, särki, särkikalat
Kustantaja:RKTL
Painopaikka:Helsinki
Vuosi:2011
Sivumäärä:27
ISBN/ISSN:978-951-776-817-7 ; 1799-4764
Lehti/sarja ym.:Riista- ja kalatalous, Tutkimuksia ja selvityksiä / Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Lisätietoa:2/2011 Särkikalojen elintarvikekäytön edistämiseksi toteutettiin syksyllä 2010 markkinointikokeilu. Sen tavoitteena oli kehittää korkealuokkaisia kalapihvejä vähittäiskauppamarkkinoille ja selvittää maistatuksen ja myyntikokeilun avulla, miten kalapihvit tulisi nykykuluttajalle markkinoida. Maistatusta varten kehitettiin kolme tuotetta: särkipihvi, rapukalapihvi ja omenalahnapihvi. Tuotteita tarjottiin neljällä erilaisella markkinointiteemalla: uutuuspihvi luonnonkalasta, ympäristökala, lähikala sekä särki- ja lahnapihvi. Suurin osa kuluttajista suhtautui pihveihin myönteisesti. Särkikala raaka-aineena herätti mielenkiintoa, ja moni yllättyi pihvien hyvästä mausta. Särkipihvi saavutti suurimman suosion, mutta muutkin vaihtoehdot saivat yleensä hyvän vastaanoton. Rapukalapihvejä myytiin eniten todennäköisesti sen vuoksi, että tuotteen nimessä ei mainittu särkeä tai lahnaa vaan suomalaisten arvostama rapu...
Sijainti:F-RKTL Tutkimuksia ja selvityksiä