T. I. Itkonen: Suomen lappalaiset vuoteen 1945 I-II

Toivo Immanuel Itkonen (20. tammikuuta 1891, Pulkkila – 5. joulukuuta 1968, Helsinki) oli suomalainen kieli- ja kansatieteilijä, joka tunnetaan erityisesti saamen kielen ja saamelaiskulttuurin tutkijana. Hän teki yhdeksän tutkimusmatkaa Lappiin ja kirjoitti useita teoksia saamelaisista. Itkonen työskenteli 1919–1955 eri tehtävissä Muinaistieteellisessä toimikunnassa.

T. I. Itkonen. Kuva: Museovirasto

Suomen lappalaiset vuoteen 1945 I-II

T.I. Itkosen valistuksellinen teos Suomen lappalaiset vuoteen 1945 on ikään kuin retki Ruotsin vallan aikaiseen menneisyyteen, mutta samalla myös todellisuuden niihin ilmiöihin, joissa alkoi erottautua myös tulevaisuuden idut aina nykyhetkeä myöten. Sivistysajatuksen kannalta on olennaista panna merkille millaisen historiallisen merkityksen Itkonen antaa saamelaiskulttuurin eri tekijöille. Hänen näkemyksensä ei kuitenkaan ole epähistoriallinen ja nostalginen, vaan on paljon realistisempi ja historiallisesti suhteellisen tajuisempi kuin eräiden romantikkojen.

Teosta laatiessaan Itkonen joutui tunnustamaan löytyneet todisteet saamelaisten varhain kehittyneestä kulttuurista. Teoksesta näkyy miten Itkonen on huolellisesti perehtynyt keskusteluun lappalaisten muinaishistoriasta ja miten hän tunsi suurta kiinnostusta sitä kohtaan. Kirjan kuvaus osoittaa kansatieteelistä ja historiallista paikkanasapitävyyttä. Kirjalle on luonteenomaista siinä laajuuden ja yhtenäisyyden yhdistäminen toisiinsa rikastuttamalla ja syventämällä näkemystä saamenkansan rikkaasta kulttuurista. Itkosen teoksesta syntyvä käsitys todellisuudesta, kansasta ja sen yksilöistä muisituttaa uushumanistisia ajatuksia. Muodostuu kokonaiskuva lappalaisten tilasta, olosuhteista ja arjen elämismaailmasta. (Jouni Kitti)

T. I. Itkosen opas Pekka Saijets, “Nuoran-Pekka”, Nellimistä perämiehenä veneessä. Kuva: Museovirasto

Kalastusta koskeva osuus

T.I. Itkonen Suomen lappalaiset kalastus