Kai Ekholm aloitti yhden miehen vastarinnan hallituksen leikkauksia kohtaan

Kansalliskirjaston johtaja vastustaa hallituksen leikkauksia ja kieltäytyy irtisanomasta työntekijöitä.

Kansalliskirjaston vuonna 1840 valmistunut päärakennus avattiin kaksi vuotta kestäneen remontin jälkeen vierailijoille helmikuussa.

Henkilökunnan iloa upeasti kunnostetuista tiloista varjostaa kuitenkin potkujen vaara, sillä Kansalliskirjaston pitäisi irtisanoa 25 prosenttia työntekijöistään. Se on yhtä kuin 50 työntekijää. Irtisanomiset ovat osa Helsingin yliopiston säästöjä, joiden seurauksena yliopisto vähentää henkilöstöä kaikkiaan 980 työntekijällä vuoden 2017 loppuun mennessä.

Helsingin yliopiston henkilöstövähennykset puolestaan johtuvat hallituksen päättämistä leikkauksista, jotka vievät Helsingin yliopiston laskelmien mukaan viidenneksen sen perusrahoituksesta.

Kansalliskirjasto toimii Helsingin yliopiston alaisuudessa ja saa siltä osan rahoituksestaan. Muu perusrahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm on aloittanut yhden miehen vastarinnan hallituksen leikkauslinjaa kohtaan ja kieltäytyy toteuttamasta vaadittuja henkilöstövähennyksiä.

– Olen 33. ylikirjastonhoitaja, enkä halua olla se heikoin lenkki historiassa ja jättää tätä taloa tuuliajolle – siksi sanoin ei, Ekholm kertoo Iltalehdelle.

Perustuslaki suojaa

Ekholm perustelee asiaa perustuslaillisilla ongelmilla.

– Kulttuuriperinnön suojelu on perustuslailla suojattu. Kenellekään ei ole tullut mieleenkään, että näin rajusti voitaisiin leikata kulttuuriperinnön tallentamisesta – ei pahimmissa painajaisissakaan. Ja tämä tilanne on syntynyt hallituksen politiikan vuoksi.

Kansalliskirjasto vastaa kansallisen julkaisuperinnön – esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtien, kirjojen, karttojen, mainosten sekä äänilevyjen – keräämisestä, säilyttämisestä ja digitoinnista. Tämän työn Ekholm sanoo nyt vaarantuvan vain 1-3 miljoonan euron säästöjen vuoksi.

– Siitä tulee jatkossa hyvin hatara täkki. Jo nyt jää parikymmentä prosenttia kirjoista saamatta, kun meillä ei ole varaa karhuta niitä jälkikäteen. Suomalaista kulttuuriperintöä siis häviää.

Kansalliskirjaston Mikkelissä sijaitsevan digitointikeskuksen 35 työntekijästä joutuisi lähtemään kymmenen.

– Sitä työtä ei voi ulkoistaa Kiinaan tai Intiaan, kulttuuriaineistolaki velvoittaa sen tapahtuvan Suomessa.

Kansalliskirjaston kokoelmat täyttävät tällä hetkellä yli 100 hyllykilometriä, ja niissä on noin kolme miljoonaa julkaisua. Verkkoarkistossa on yli 700 miljoonaa tiedostoa.

– Niiden käsittely on jo nyt niin vähissä käsissä, että jos sieltä häipyy 1-2 ihmistä, joudumme keskeyttämään monia prosesseja.

– 1500-luvun keskiaikaisia pergamentteja käsitellään ihan eri tavalla kuin mikrofilmejä. Työ on valtavan käsityövaltaista.

Tukea professoreilta

Ekholm sanoo saaneensa ratkaisustaan paljon positiivista palautetta.

– Tiistai-iltana tuli kahdessa tunnissa 200 viestiä, ja neljä oikeustieteen professoria on ilmoittanut olevansa tukenani, jos sellaista tarvitaan.

Tosin Helsingin yliopiston johdolta ei ole ymmärrystä riittänyt.

– Rehtori ilmoitti lakonisesti sähköpostiviestissään, että kenelläkään ei ole oikeutta yksipuolisesti irrottautua näistä leikkauksista. Itse en aio ilmoittautua tähän irtisanomistehtävään, minulle saa antaa vaikka kirjallisen huomautuksen tai mitä aikovatkaan – en välitä siitä.

TOMMI PARKKONEN
tommi.parkkonen@Iltalehti.fi

Kai Rauno Ekholm (s. 15. lokakuuta 1953 Salo) on Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja vuodesta 2001.

Teoksia:
Ekholm, Kai (toim.): Science fiction Suomessa. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1983. ISBN 951-692-111-6.
Ekholm, Kai & Parkkinen, Jukka (toim.): Pidättekö dekkareista: Jännityskirjallisuuden tekijöitä, historiaa, estetiikkaa. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1985. ISBN 951-692-138-8.
Hinkkanen, Juhani & Ekholm, Kai (toim.): Science fiction. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1990. ISBN 951-692-217-1.
Kielletyt kirjat 1944–1946: Yleisten kirjastojen kirjapoistot vuosina 1944–1946. Väitöskirja, Oulun yliopisto. Jyväskylä: Things to come, 2000. ISBN 951-8908-03-6.
Kirjastot ovat palaessaankin kauniita: Kiistakirjoitus Internetistä, Googlesta ja kirjastojen merkityksestä. Helsinki: BTJ Finland Oy, 2010. ISBN 978-951-692-765-0.
Ekholm, Kai & Repo, Yrjö: Kirja tienhaarassa vuonna 2020. Helsinki: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-952-495-158-6.
Ekholm, Kai: Niiden kirjojen mukaan teidät on tuomittava. Jyväskylä: Atena, 2013. ISBN 9789517969208.
Suomen kalakirjasto on saanut suosituskirjeen Kansalliskirjastolta

Kansalliskirjasto